1399-12-09   ||   2241

اصلاح قوانین مبارزه با دوپینگ سومو و تغییر رتبه جهانی ورزشکار ایرانی

در پی مثبت شدن آزمایش دوپینگ قهرمان اوکراینی سومو جهان رتبه ملی پوش کشورمان در مسابقات جهانی ارتقاء یافت

به گزارش کمیته ارتباطات سومو کشور، یکی از مصوبات کنگره جهانی سومو که در سال 2020 در بستر فضای مجازی برگزار گردید، آئین‌نامه جدید مبارزه با دوپینگ فدراسیون بین‌المللی سومو (آی. اِف. اِس.) بود که در آن علاوه بر فهرست مواد و روش‌های ممنوعه دوپینگی که وفق آئین‌نامه آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) به روزرسانی شده بود، شیوه اعمال محرومیت ورزشکاران خاطی نیز دست‌خوش تغییر گردیده بود و جهت اجرایی شدن به کمیته مبارزه با دوپینگ آی. اِف. اِس. ارسال شد و در دستور کار این کمیته قرار گرفت. در این بین دکتر جاسم منوچهری بنیان گذار سومو در ج.ا.ایران و عضو کمیته مبارزه با دوپینگ آی. اِف. اِس. به رویه یادشده انتقاد وارد نمود و به دنبال مثبت‌شدن آزمایش دوپینگ "سمیکراس سویاتوسلاو" اوکراینی که در بیست و سومین دوره مسابقات قهرمانی جهان – اوزاکا 2019 موفق به کسب مدال طلا در دسته 85- کیلوگرم گردیده بود، آئین‌نامه مبارزه با دوپینگ آی. اِف. اِس. بنابه پیشنهاد دکتر منوچهری جهت بازبینی در دستور کار هیأت اجرایی آی. اِف. اِس. قرار گرفت.

دکتر منوچهری عضو هیأت اجرایی فدراسیون سومو آسیا در این خصوص اذعان داشت: در جریان مسابقات قهرمانی جهان سال 2019 محسن ابراهیمی نماینده دسته 85- کیلوگرم کشورمان پس از پیروزی مقابل ژاپن، آرژانتین و پرتغال، در دور ماقبل فینال نتیجه را به این ورزشکار اوکراینی واگذار نمود و در رپشاج نیز علی‌رغم شایستگی درخور توجه، از دستیابی به مدال بازماند. پس از آنکه دریافتیم در قوانین مبارزه با دوپینگ آی. اِف. اِس. پیش‌بینی نشده است که مدال بازستانده شده ورزشکار خاطی به چه کسی می‌بایست تعلق یابد، موضوع در جلسه هیأت اجرایی فدراسیون جهانی مطرح شد و بنابراین شد که منبعد در صورت رخ دادن اتفاق مشابه، مدال طلا به مدالیست نقره اهداء گردد هرچند با توجه به شرایط فنی قابل توجیه در جدول رپشاج دابِل (جدول اختصاصی سومو)، مدال سایر ورزشکاران بدون تغییر باقی بماند. لذا این جدول مدالیست نقره نخواهد داشت و نماینده روسیه صاحب نشان طلا، نمایندگان بلغارستان و مصر صاحب نشان مشترک برنز و عنوان پنجمی مشترک نماینده کشورمان به همراه نماینده ژاپن که در رپشاج صعود یافته بود، به عنوان چهارمی مشترک جهان تغییر می‌یابد.

شایان ذکر است تنها پس از گذشت سه ماه از عضویت بنیان‌گذار سومو کشورمان در کمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون بین‌المللی سومو که سابقه عضویت در فهرست محققین حوزه علوم اجتماعی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) و انتشار ده‌ها اثر پژوهشی مرتبط با مدیریت پیشگیری از دوپینگ را در کارنامه داشته، تغییرات در رویه این کمیته مشهود و نمایان گردیده است.