1402-09-22   ||   1256

بازگشت تیم ملی سومو از رقابت‌های اوپن جهانی روسیه

تیم ملی سومو در مسابقات جهانی سومو سازمان همکاری‌های شانگهای موفق به کسب دو عنوان چهارمی و پنجمی و یک مدال برنز شد.

به گزارش کمیته ارتباطات تشکیلات سومو ج.ا.ایران، مسابقات آزاد جهانی سومو سازمان همکاری‌های شانگهای طی روزهای 16 تا 21 آذرماه سال جاری با حضور تیم‌های ملی 19 کشور در شهر مسکو توسط فدراسیون سومو روسیه و پشتیبانی وزارت ورزش این کشور سازماندهی گردید.

در این رویداد جهانی که 27 ورزشکار از جمع شرکت‌کنندگان دارای عناوین ادوار قهرمانی سومو جهان نیز بودند، میزبان با کسب بیشترین مدال مجموعاً 15 طلا، 15 نقره و 27  برنز در رتبه نخست جدول توزیع مدال قرار گرفت. گرجستان با تک مدال طلای خود نایب قهرمان شد. قرقیزستان با نقش آفرینی دو قهرمان جهان سال‌های 2019 و 2023 خود و کسب مجموعاً دو مدال نقره و برنز در این رقابت‌ها بر سکوی سوم ایستاد. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان نیز با تک مدال برنز خود مشترکاً چهارم شدند و ورزشکاران 14 کشور دیگر نیز در این رقابت‌های مهیج و سخت، نتوانستند به مدال دست یابند.

بهرام جمالپور نماینده دسته 70- کیلوگرم و رنکینگ یک ملی این دسته وزنی، با سه پیروزی پیاپی مقابل روسیه، صربستان و بلاروس قدرتمندانه به دور ماقبل فینال راه یافت اما با شکست مقابل میزبان از صعود به فینال بازماند و به مدال ارزشمند برنز دست یافت.

امیر قجر نماینده دسته سنگین وزن و دارنده مدال طلای قهرمانی کشور، عنوان پنجمی قهرمانی جهان ژاپن 2023 و مدال برنز قهرمانی آسیا، شش بار به روی دوهیو رفت و از بین رقبای سرسخت خود توسط بادرال باساندورج از مغولستان دارند دو مدال طلا و برنز قهرمانی جهان و مدال طلای قهرمانی آسیا را از میان بردارد و در ادامه نیز در یک رویارویی حساس مقابل عبدالرحیم احمدعلیوف کاپیتان تیم ملی روسیه و سرشناس‌ترین قهرمان حال حاضر روس‌ها، با پیروزی بلاشائبه، سربلند از دوهیو پائین آمد و رکوردی خارق‌العاده در کارنامه خود ثبت کرد. امیر قجر پس از پنج پیروزی نهایتاً در برابر نماینده دیگری از روسیه در دور رده بندی متوقف شد و به عنوان چهارمی رقابت‌های جهانی بسنده کرد. لازم به ذکر است جدول ترکیبی (دوره‌ای - حذفی) که به ابتکار روس‌ها برای مسابقات طراحی و اجرا گردید موجب شانس مجدد برای عبدالرحیم احمدعلیوف گردید تا از گروه خود به همراه امیر قجر صعود نماید و آنسوی جدول راهی فینال و صاحب گردن آویز طلا گردد.

نسرین محمدصالحی در دسته 50- کیلوگرم نیز با سه پیروزی پیاپی مقابل دو ورزشکار از روسیه و حریفی از مغولستان، در یک چهارم به قزاقستان نتیجه را واگذار کرد در در رده پنجمی این جدول رقابتی قرار گرفت.

علیرضا میرزایی در دسته ۹۲- کیلوگرم نیز در مقابل روسیه، بلاروس و مغولستان به پیروزی دست یافت اما باوجود شایستگی‌های بلاشائبه خود، از سد قهرمان مطرح روس‌ها نتوانست بگذرد ‌و به مدال دست نیافت.

ایمان ترکی و نرگس نامداری هم با قبول شکست مقابل رقبای خود به رتبه‌ای دست نیافتند.

در این رویداد با دعوت میزبان، دکتر جاسم منوچهری سرداوری رقابت‌های فینال را عهده‌دار بود و به عنوان یک مقام رسمی بین‌المللی سومو، به توزیع مدال قهرمانان پرداخت. امین ابراهیمیان ‌‌و مهدی کاویانفر نیز به عنوان داوران رسمی آی. اِف. اِس.، داور وسط در تعداد قابل توجهی از رقابت‌های مقدماتی و فینال آوردگاه مسکو بودند. تیم ملی سومو کشورمان روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به میهن بازگشت.