1399-12-28   ||   3883

سومو ایران در جمع بهترین‌های جهان

تشکیلات سومو ایران با یادداشت رسمی رئیس فدراسیون بین‌المللی سومو به عنوان یکی از موفق‌ترین‌های جهان لقب گرفت

به گزارش کمیته ارتباطات تشکیلات سومو ایران، فدراسیون بین‌المللی سومو (آی. اِف. اِس.) طی یادداشتی خطاب به وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک، توسعه موفقیت‌آمیز این رشته در جمهوری اسلامی ایران را صمیمانه تبریک گفت. در بخشی از متن نامه رسمی "هیدتوشی تاناکا رئیس آی. اِف. اِس." خطاب به مقامات عالیرتبه ورزش ایران چنین آمده است:

"مفتخرم تا بدینوسیله به اطلاع برسانم که فدراسیون بین‌المللی سومو (آی. اِف. اِس.) به عنوان تنها بدنه جهانی حاکم بر ورزش سومو با مرکزیت توکیو- ژاپن، در تمامی پنج قاره توسعه یافته است. آی. اِف. اِس. یک فدراسیون بین‌المللی است که از سال 1998 توسط کمیته بین‌المللی المپیک (آی. او. سی.)، انجمن فدراسیون‌های بین‌المللی شناسایی‌شده توسط آی. او. سی. (اَریف) و انجمن جهانی فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی (گایسف) شناسایی شده است، و علاوه بر این، جزو برنامه اصلی بازی‌های مبارزه‌ای (کامبت گیمز - سازماندهی شده توسط گایسف) و بازی‌های جهانی (ورلد گیمز - سازماندهی شده توسط آی. دابلیو. جی. اِی.) می‌باشد.

همچنین، انجمن سومو ایران (ایسا) یکی از فعال‌ترین و موفق‌ترین اعضای ملی ماست که از سال 2011 به عضویت آی. اِف. اِس. درآمده است. تیم‌های ملی ایسا به دفعات در رویدادهای آسیایی و جهانی سومو با موفقیت شرکت نموده‌اند و بنیان‌گذار و رئیس آن، دکتر جاسم منوچهری، در جریان مجمع عمومی به عنوان عضو هیأت اجرایی فدراسیون سومو آسیا انتخاب شده است و نیز عضو کمیته مبارزه با دوپینگ آی. اِف. اِس. بوده و یکی از داوران (گیوجی) شایسته ما در فینال رقابت‌های قهرمانی سومو آسیا و جهان بوده است."

تشکیلات سومو ایران علیرغم اینکه یکی از جوان‌ترین سازمان‌های ملی عضو فدراسیون جهانی است، با ترتیبات صحیح سازمانی، اداره سالم و رشد متوازن این رشته ورزشی، توانسته است در جمع بهترین فدراسیون‌های ملی سومو از نظر مدل توسعه قرار گیرد.