1399-01-17   ||   2379

سخنرانی 30 ثانیه‌ای در آسانسور / جذب سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه

روش پرزنت آسانسوری که به یاری استارت‌آپ‌ها آمده است، خود تکنیکی برای صورت دادن اقدام اولیه در جذب سرمایه‌گذار محسوب می‌گردد

سخنرانی 30 ثانیه‌ای در آسانسور / جذب سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه

 

به قلم جاسم منوچهری عضو هیأت اجرایی فدراسیون آسیایی سومو؛ پژوهشگر رفتار مصرف‌کننده و روابط بین‌الملل در ورزش؛ عضو هیأت علمی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

 

مطالعات نشان می‌دهند روزانه 50000 تا 70000 ایده به ذهن هر انسان متبادر می‌گردد. از این میزان 35 تا 48 ایده سهم هر دقیقه است! اما از بین میلیاردها ایده که ارزش آن‌ها بیشتر از "کشک" نیست و در بدو شکل‌گیری ناپدید می‌شوند و از بین میلیون‌ها ایده که عزم تبدیل آن‌ها به محصول وجود دارد، تعداد کمی کسب و کاری را شکل داده و از بین هزاران کسب و کاری که در گذر زمان بوجود می‌آیند، تنها یک مورد کوکاکولا می‌شود و علاوه بر شهرت جهانی و تبدیل به معروف‌ترین واژه جهان، میلیون‌ها شغل در سراسر جهان تولید نموده و حتی به عنوان قدیمی‌ترین شریک تجاری المپیک نیز مطرح است. این محصول در سال اول تولید خود تنها موفق به فروش 100 بطری شد! چه بسیار افراد خوش فکر با ایده‌های بکر چشم از جهان فروبستند و ایده‌های خود را نتوانستند به عنوان محصولی موفق به بازار عرضه کنند. نه مهم‌ترین، اما یکی از دلایل مرتبطی که در این بحث می‌گنجد، نیاز به تامین منابع مالی برای شکوفایی ظرفیت کارآفرینی است تا مسیر طراحی محصول برگرفته از ایده و هدایت آن به سوی رهبری بازار از طریق خدمت به جامعه، به بن‌بست منتهی نگردد. در بازار رقابتی امروز در عرصه‌های گوناگون و ملاحظات مفصل بازاریابی آن، گاهاً با فرصت‌هایی مواجه می‌شویم که خلق مجدد آن‌ها شاید به سادگی اتفاق نیافتند. تصور کنید مدیر عالی‌رتبه یک دستگاه دولتی، یک کارخانه بزرگ با ابعاد وسیع تجارت یا مدیرعامل یک بانک مهم را اتفاقی در یک میهمانی برای چند ثانیه ملاقات کنید. از این فرصت به نفع ایده کسب و کار خود، چطور بهره خواهید برد؟ آیا جهت بهره‌برداری، به دسترسی به کلیپ، لب تاپ، مشاهده وب سایت، نشستن روی مبل راحتی و یا هرکار زمانبر دیگری نیاز خواهید داشت؟! در چند پاراگرافی که در ادامه خواهید خواند روش پرزنت آسانسوری که به یاری استارت‌آپ‌ها خصوصاً در حوزه ورزش آمده است به اختصار اشاره شده که خود تکنیکی برای صورت دادن اقدام اولیه در جذب سرمایه‌گذار محسوب می‌گردد.

سخنرانی آسانسوری یک پیام یا تبلیغ شفاف و خلاصه درباره خود ماست. این سخنرانی محتوی اطلاعاتی است در مورد اینکه ما که هستیم، به دنبال چه هستیم و چطور می‌توانیم منفعتی به کمپانی یا سازمانی برسانیم. این اتفاق عمدتاً در 30 ثانیه رخ می‌دهد، یعنی درست مدت زمانی که افراد از بالاترین طبقه یک ساختمان تا پائین‌ترین طبقه سوار بر آسانسور هستند. اینکه چرا از اصطلاح سخنرانی آسانسوری استفاده می‌کنیم به این دلیل است که آماده باشیم تا در هر زمان، با هر فرد و حتی در آسانسور اطلاعات را به اشتراک بگذاریم. در موقعیت شغلی، می‌توان از این نوع سخنرانی برای معرفی خود به کارفرما استفاده نمود. ارائه آسانسوری را می‌توان در 30 ثانیه هم با یک دوست و هم روبروی آینه تمرین نمود. نکته مهم آنست که با صدای بلند و طبیعی تمرین شود تا در موعد مقرر با آرامش کامل و به راحتی بتوانید جذاب، خلاصه و مفید سخن بگوئید.

سخنرانی آسانسوری دارای سه ویژگی عمده است:

الف) بیشتر از 30 ثانیه طول نخواهد کشید

ب) تقریباً 80 تا 90 کلمه را دربر خواهد داشت

ج) 8 تا 10 جمله خواهد بود

رئوس مطالب در محتوی یک سخنرانی آسانسوری جذاب:

  • اطلاعات شخصی
  1. گفتگو را با یک جمله یا سوال جالب همراه با لبخند به نفر مقابل شروع کنید: اقدامی که شنونده را به سوی پرسیدن سوال هدایت می‌نماید.
  2. خودتان را معرفی نمائید: شرحی مختصر از خود و شرکت‌تان ارائه کنید.
  3. بگوئید که چه کاری انجام می‌دهید و برای آن اشتیاق نشان دهید.
  • ارائه پیشنهاد
  1. مشارکت‌ها و یا مشکلاتی که تاکنون حل و فصل نموده‌اید را بیان کنید.
  2. یک مثال واضح در این خصوص ارائه کنید.
  3. بگوئید که چرا علاقه‌مند به فرد شنونده (مخاطب خود) هستید.
  • مزایای آن پیشنهاد
  1. بگوئید که چه خدمت، محصول و راه‌چاره‌ خیلی ویژه‌ای می‌توانید فرآهم کنید.
  2. مزایای کار کردن با خودتان چیست؟ چه تفاوتی با سایر رقبا دارید؟ بیان کنید.
  • امکان اجرا
  1. یک مثال واقعی یا داستانی کوتاه تعریف نمائید که نشان‌ از منحصربه‌فرد بودنتان داشته و تصویری از کار شما را نمایان سازد.
  • تبادل اطلاعات تماس
  1. یا بیزینس کارت همراه داشته باشید و یا قرار ملاقاتی را برای تبادل اطلاعات بیشتر هماهنگ نمائید.

 

برای موفقیت در این امر، به فهرست کنترل شش مرحله‌ای ذیل توجه کنید:

گام اول: هر آنچه که به ذهن‌تان متبادر می‌شود را بنویسید. گام دوم: سپس جزئیات و نکات مهم را تفکیک کنید. جملات قوی و کوتاه خلق کنید. واژگان غیرضروری را حذف نمائید. گام سوم: عبارات را به هم متصل کنید. پرزنت آسانسوری شما می‌بایست طبیعی و با آرامش بیان گردد. هجوم نبرید! گام چهارم: نکات مهم را به خاطر سپرده و تمرین کنید. گام پنجم: آیا تا به حال به این سوال کلیدی مخاطب پاسخ واقعی داده‌اید: برای من چه منفعتی دارد؟؟ آماده پاسخگویی باشید. گام ششم: نسخه و روش متفاوتی را برای افراد و کسب و کارهای گوناگون طراحی و در سخنرانی آسانسوری خود به کار بگیرید. آن‌ها را بر بیزینس کارت‌های حرفه‌ای یادداشت کنید.